Udgivet i Artikler og Guides

63105989 ringede – skal jeg svare?

Af Hvadbetyder.dk

Pling! Du kigger ned på mobilen - 63105989 toner frem på skærmen. Kender du nummeret? Næppe. Alligevel ringer det måske for tredje gang i dag, og du spørger dig selv:

Skal jeg tage den, eller er det endnu et irriterende spamopkald? Vi har alle stået i situationen: Telefonen vibrerer, og tvivlen melder sig, mens fingeren svæver over svar-knappen. Er det noget vigtigt fra en potentiel arbejdsgiver, din bank - eller en påtrængende telefonsælger?

Her på Hvad Betyder? dykker vi ned i hvem der gemmer sig bag nummeret 63105989, hvorfor de ringer, og hvad du som modtager egentlig bør gøre. I denne guide får du:

  • Indblik i afsenderen og deres formål.
  • Erfaringer fra andre danskere - spam eller seriøs kontakt?
  • Konkrete råd til, om du bør tage telefonen, og hvad du aldrig skal dele over røret.
  • Tips til at beskytte dig mod uønskede opkald i fremtiden.

Spar dig selv for frustrationen - læs med og bliv klædt på, før du besvarer eller blokerer det næste opkald fra 63105989.

Hvem står bag 63105989 – og hvorfor ringer de?

Det fremgår af en lang række opslag på oplysningstjenester for telefonnumre, at 63 10 59 89 oftest kobles til ASE - det vil sige a-kassen og fagforeningen Akademikernes A-kasse. Hverken ASE eller teleselskaberne har officielt bekræftet nummeret, men mønsteret i brugernes tilbagemeldinger peger i samme retning.

Typisk formål med opkaldet Hvordan beskriver brugerne oplevelsen?
Rekruttering / medlemsopfordring Medarbejderen spørger, om du allerede er medlem af en a-kasse og tilbyder et gratis eller ”billigere” medlemskab hos ASE.
Markedsføring af tillægsydelser Hvis du er eller har været i kontakt med ASE, kan opkaldet handle om tilkøb af efterløns­bidrag, lønsikring eller andre forsikrings­produkter.
Medlemsservice Nuværende medlemmer fortæller, at de er blevet ringet op om CV-gennemgang, ledighedssamtaler eller opdatering af stamdata.

Nogle få kommentarer nævner, at rådgiveren beder om personfølsomme oplysninger - eksempelvis CPR-nummer eller bankoplysninger - allerede tidligt i samtalen. Det kan være legitimt, hvis der er tale om egentlig medlemsservice, men det bryder med god skik, hvis du ikke først tydeligt kan verificere, at det virkelig er ASE, der ringer.

Opkaldsmønsteret beskrives som:

  1. Hyppige gentagelser - flere gange om dagen eller over flere uger.
  2. Forskellige, men næsten identiske numre, som starter med 63 10 xx xx.
  3. Ingen telefonsvarer eller opkald, der bliver afbrudt, så snart man svarer.

Kombinationen af hyppige opkald, varierende numre og manglende besked får mange til at stemple henvendelserne som telemarketing eller spam. Enkelte brugere går skridtet videre og kalder det ”svindel”, men der er også beretninger om venlige og hjælpsomme medarbejdere, der accepterer et nej og noterer frabedte opkald.

Da alle oplysninger stammer fra offentligt tilgængelige kommentarer, kan situationen ændre sig. Nummeret kan tilhøre en ekstern telemarketing­partner eller være overgået til en helt anden virksomhed. Brug derfor altid din egen dømmekraft og (gen)kontrollér oplysningerne på ASE’s officielle kontakt­side, før du udleverer informationer eller indgår aftaler.

Er det spam eller seriøst? Erfaringer og adfærd

Når telefonen blinker med 6310 5989, er det sjældent et enkeltstående opkald. Ifølge en lang række brugerkommentarer er nummeret koblet til ASE - A-kassen/Fagforeningen, men adfærden minder i høj grad om klassisk telemarketing. Det er her, vurderingen mellem seriøs henvendelse og irriterende spam begynder at skille vandene.

Typiske kendetegn på opkaldene

  • Høj frekvens: Flere rapporterer to-tre opkald om dagen over flere dage.
  • Varierende numre: 63-serien går igen (6310 5988, 6310 5990 osv.), hvilket kan gøre det svært at blokere effektivt.
  • Manglende besked: Besvarede opkald afbrydes undertiden, og der lægges sjældent voicemail.
  • Formål: Ofte rekruttering af nye medlemmer, salg af tillægsforsikringer eller “service­tjek” af eksisterende medlemmer. Nogle brugere fortæller, at der spørges ind til bl.a. stilling, indkomst og i få tilfælde CPR-oplysninger.

Hvorfor opleves det som spam?

  1. Uopfordret kontakt: Har du ikke givet samtykke til markedsføring, føles opkaldene hurtigt påtrængende.
  2. Gentagne forsøg: Hyppige opkald opfattes af mange som “telefonterror”, især når de kommer på skæve tidspunkter.
  3. Manglende transparens: Når linjen falder ud, eller medarbejderen ikke præsenterer sig tydeligt, stiger mistanken om svindel.

Erfaringerne spænder vidt

OplevelseTypiske brugerudsagn
Pågående “De bliver ved, selv når jeg har sagt nej.” • “Fik et krydssalg af forsikringer presset på.”
Neutral / Venlig “Høflig sælger, accepterede mit afslag.” • “Ville blot opdatere mine medlemsoplysninger.”
Tvivlsom “Lagde på så snart jeg svarede.” • “Spurgte om CPR - det gør jeg aldrig over telefon.”

Samlet set kategoriseres 6310 5989 i de fleste spam-databaser som telemarketing. Det er dog ikke automatisk svindel: En del opkald er legitime salgs- eller servicetilbud fra ASE. Om du vil svare, bør bero på:

  • Om du er - eller ønsker at blive - medlem af ASE.
  • Om du tidligere har givet samtykke til at blive kontaktet.
  • Om du er komfortabel med at afvise eller afbryde samtalen, hvis den føles påtrængende.

Uanset hvad gælder grundreglen: Del aldrig følsomme oplysninger over telefonen, medmindre du selv har initieret kontakten og kan verificere modparten.

Skal jeg tage den? Sådan vurderer du opkaldet

Før du trykker “acceptér” eller sletter opkaldet fra 63 10 59 89, kan du stille dig selv ét enkelt spørgsmål: Har jeg et aktuelt forhold til ASE?

Hvis du allerede er ASE-medlem Hvis du ikke er medlem
  • Opkaldet kan handle om medlemsservice, fx status på dagpenge, kurser eller kontingent.
  • Bed om at få tilsendt oplysninger på e-mail eller via Min ASE, så du kan læse dem i ro og mag.
  • Følg altid op ved selv at ringe tilbage på de officielle numre fra ASE.dk, hvis du er i tvivl.
  • Opkaldet er som regel telemarketing - et forsøg på at få dig til at melde dig ind.
  • Du er aldrig forpligtet til at svare eller fortsætte samtalen.
  • Sig høfligt fra og bed om at blive fjernet fra deres ringeliste, hvis du ikke ønsker flere opkald.

Gode huskeregler, hvis du tager telefonen

  1. Del aldrig følsomme oplysninger.
    Undgå at oplyse CPR-nummer, MitID-koder, kontonumre eller lignende - heller ikke hvis personen virker troværdig.
  2. Verificér altid afsenderen.
    Notér navn på rådgiver og afdeling, afslut samtalen, og ring selv tilbage via ASE’s officielle kontaktoplysninger.
  3. Bed om skriftlig dokumentation.
    Få aftaler, priser eller informationer tilsendt på mail eller e-Boks, så du kan gennemgå dem sikkert.
  4. Sæt grænser.
    Oplever du gentagne eller pågående opkald, så gør klart, at du ikke ønsker yderligere kontakt, og spærr nummeret i din telefon.

Kort sagt: Du bestemmer. Hvis opkaldet giver mening for dig som medlem, så tag den - men sæt sikkerheden først. Er du ikke medlem, er det nok blot markedsføring, og du kan roligt lade den ringe ud eller blokere nummeret.

Hvad kan du gøre fremover?

Et enkelt afvist opkald løser sjældent problemet, men med et par simple skridt kan du minimere irritation og risiko fremover:

  1. Blokér nummeret
    På både iPhone og Android kan du i opkalds-/historiklisten vælge “Bloker”. Så slipper du for gentagne forstyrrelser fra 63 10 59 89 - og ofte også fra andre numre, hvis de deler samme call-center.
  2. Rapportér som spam
    De fleste teleselskaber tilbyder en gratis spam-tjeneste. Sender du nummeret ind, hjælper du med at lægge pres på call-centeret. Har du en spam-filter-app (f.eks. Truecaller eller Hiya), så markér nummeret dér også.
  3. Overvej Robinsonlisten - og tjek dine samtykker
    Har du sagt ja til at modtage markedsføring fra samarbejdspartnere, kan ASE lovligt ringe til dig. Gå alle “gemte” samtykker igennem (nyhedsbreve, konkurrencer, job-portaler osv.) og træk dem tilbage, hvis du ikke længere ønsker opkald. På Robinsonlisten kan du gratis fravælge uopfordrede salgsopkald.
  4. Kontakt ASE direkte
    Er du i tvivl om et opkalds ægthed, så ring selv til ASE’s officielle hovednummer, der står på ase.dk. Bed dem bekræfte, om de har forsøgt at kontakte dig - og få dig fjernet fra deres ringelister, hvis du ønsker ro.
  5. Dokumentér og anmeld mistænkelige hændelser
    Notér dato, klokkeslæt og hvad der blev spurgt om, hvis samtalen virker tvivlsom. Bliver du bedt om CPR-nummer, MitID-koder eller kontooplysninger, så afbryd straks samtalen. Indberet forsøget til politiets netpatrulje og søg råd på SikkerDigital.dk.