Udgivet i Artikler og Guides

Medvirkende i Spy

Af Hvadbetyder.dk

Hvordan får man en spionfilm til at føles både hæsblæsende og ? Svaret er Spy - Paul Feigs sprængfyldte action-komedie, hvor den ellers kontorbundne Susan Cooper pludselig kastes ud i en europæisk mission fuld af skurke, skydevåben og selvopfundne aliaser. Med Melissa McCarthy i front, flankeret af blandt andre Rose Byrne, Jason Statham og Jude Law, leverer filmen et uforglemmeligt cocktail af sveddryppende spænding og selvironisk slapstick.

I denne guide zoomer vi ind på alle de ansigter, der giver Spy sin uforlignelige energi - fra hovedrollerne, der driver plottet frem, til de mindeværdige cameos, der får biografsalen til at bryde ud i grin. Vi løfter også låget på kulisserne og kigger nærmere på instruktøren, producenterne og de selskaber, der bragte projektet til live, ligesom du får hårde facts om spilletid, sprog og udgivelsesdato.

Klar til at opdage, hvem der gemmer sig bag de hurtige replikker, de mælkebløde forklædninger og de (næsten) fejlfri undercover-missioner? Så læs med, når vi afkoder de medvirkende i Spy - og afslører, hvorfor netop dette ensemble gør filmen til en af de mest underholdende spionkomedier i nyere tid.

Hovedrollerne i Spy: McCarthy, Byrne, Statham og Law

Filmens motor er fire markante skuespillere, som tilsammen sætter tempo, spænding og ikke mindst humor:

Melissa mccarthy - Susan cooper

Fra anonym headset-bærende analytiker til selverklæret “cat lady in the van” - Susan Cooper får pludselig hovedrollen i sit eget liv. McCarthy spiller hende som en blanding af hjertevarm superfan (af Bradley Fine), nervøs førstegangs-feltagent og snarrådig problemløser. Hendes improviserede aliaser, overraskende kampfærdigheder og perfekte timing i pinlige øjeblikke skaber størstedelen af filmens komik. Samtidig er hun kittet, der holder missionen sammen, fordi hun - i modsætning til flere af sine kolleger - lytter, analyserer og handler rationelt.

Rose byrne - Raina boyanov

Raina er stolt arving til en berygtet våbenhandler, og Byrne giver skurken en udsøgt, snobbet charme. Hun driver Susan til vanvid med spydige bemærkninger om hår og kjoler, men undervurderer også konstant “den grå mus”, hvilket giver McCarthy mulighed for at vende magtbalancen. Deres verbale dueller - halvt cocktailparty-sladder, halvt liv-eller-død-forhør - er filmens mest citerede komiske øjeblikke.

Jason statham - Rick ford

Statham parodierer sin egen action-persona som den overmaskuline superagent, der højlydt praler med umulige bedrifter (“I once drove a car off a freeway on top of a train… while I was on fire.”). Problemet er, at Ford ofte gør mere skade end gavn. Hans macho-indfald kolliderer med Susans metodiske tilgang, hvilket resulterer i kaotiske optrin, der både fremmer plottet og punkterer spiongenrens alvor med slapstick-humor.

Jude law - Bradley fine

Den glatte gentleman-agent, som alle (inklusive Susan) beundrer. Fine fungerer som Susans mentor og motivation - hans tilsyneladende død i åbningssekvensen er gnisten, der sender hende ud i felten. Law spiller ham med et glimt i øjet, der gør, at publikum forstår Susans forelskelse og samtidig accepterer, at han indimellem er blind for hendes talent.

Samspil, der driver historien

  1. Incitament: Fines bortfald skaber et magtvakuum i CIA, som Cooper frivilligt fylder.
  2. Konflikt: Ford nægter at tro, at Cooper kan klare sig; deres konstante kappestrid skaber komisk spænding og uventede plotdrejninger.
  3. Kemi: Coopers uforudsigelighed bryder Rainas arrogance ned lidt efter lidt, hvilket giver både grin og gradvist stigende fare.
  4. Opløsning: Når deres respektive styrker til sidst kombineres - Coopers analytiske overblik, Fords fysiske vildskab og Fines erfaring - lykkes missionen (mens Raina naturligvis får sit fortjente modspil).

Resultatet er en actionkomedie, hvor hver stjerne både spiller på sine velkendte styrker og vender dem på hovedet - til glæde for plottet og publikums lattermuskler.

Centrale biroller og deres betydning

Mens de fire hovedroller sikrer filmens fremdrift, er det de centrale biroller, der sørger for, at Spy føles som et helt univers - fyldt med støtte, modstand og masser af komiske afstikkere. Nedenfor får du et overblik over de seks nøglefigurer, som løfter Susan Coopers (Melissa McCarthy) mission til nye højder.

Skuespiller Figur Funktion i plottet Hvorfor de er vigtige
Miranda Hart Nancy B. Artingstall Susan Coopers bedste (og eneste) ven på CIA-kontoret - en klodset, men loyal analytiker.
  • Fungerer som publikums “proxy”: kommenterer Susan og de andre agenters overmenneskelige bedrifter med tør britisk humor.
  • Bliver selv uventet feltagent og demonstrerer, at selv de “usynlige” medarbejdere kan gøre en forskel.
  • Hendes venskab med Susan giver filmen et varmt hjerte midt i kaosset.
Allison Janney Elaine Crocker Bastant CIA-chef der autoriserer - og konstant genovervejer - Susans mission.
  • Inkarnationen af bureaukratiet: sætter regler op, som Susan må bryde for at få succes.
  • Janneys deadpan-levering giver flere af filmens tørreste punchlines.
  • Illustrerer temaet “kompetence kontra fordomme” - hun undervurderer Susan, men er modig nok til at give hende en chance.
Bobby Cannavale Sergio De Luca Charmerende, stenrig våbenmægler der forsøger at få fingre i en stjålen atombombe.
  • Er filmens egentlige skurk; hans sofistikerede facade står i komisk kontrast til hans kyniske brutalitet.
  • Forbinder trådene mellem Raina Boyanov, den sorte markedsøkonomi - og CIA’s interne lækage.
  • Tvinger hovedpersonerne til konstant at skifte taktisk fokus.
Peter Serafinowicz Aldo Italiensk hemmelig agent, som selv kalder sig “kvindebedårer” og overøser Susan med uønsket charme.
  • Leverer nogle af filmens højeste grin via overdreven flirt og absurd kropssprog.
  • Hjælper Susan med logistisk støtte (biler, adgang, information), men hans motiver er aldrig 100 % klare.
  • Personificerer filmens “fisk-ud-af-vandet”-tema ved at vende rollerne: her er det Susan, der står for kompetencen, mens den “lokale” er inkompetent.
Morena Baccarin Karen Walker Glamourøs CIA-topagent, der først virker som Susans rival - men viser sig at have egen agenda.
  • Illustrerer, hvor svært det er at spotte en forræder i spionverdenen.
  • Hendes dobbeltspil afslører De Lucas rækkevidde og øger spændingen i tredje akt.
  • Spejler Susan: to kvinder i samme branche med vidt forskellige metoder og moral.
Raad Rawi Tihomir Boyanov Bulgarisk våbenhandler og far til Raina; dræbt i prologen.
  • Hans død - og efterladte atomvåben - udløser hele filmens mission.
  • Skaber følelsesmæssigt motiv for datteren Raina, så hun ikke kun er “rig skurk”, men også hævngerrig arving.
  • Sætter tonen for filmens blanding af brutalitet og komik: hans dramatiske skæbne efterfølges af en (bogstaveligt talt) sort humoristisk sekvens.

Tilsammen skaber disse seks biroller en dynamisk kulisse, hvor både komedie, spænding og intriger kan udfolde sig. De støtter - eller spænder ben for - Susan Cooper på hver deres måde og er med til at understrege filmens kernebudskab: at helten kan dukke op, hvor man mindst venter det.

Cameos og mindeværdige småroller

Ud over det stærke hovedcast er Spy fyldt med små, skæve optrædener, der enten får os til at grine højt eller løfter spændingen netop dér, hvor plottet har brug for et ekstra skub. Disse cameos og biroller er som krydderierne i en spiongryde - små doser, men stor effekt:

Skuespiller Rolle Nøglescene & betydning
50 Cent Som sig selv Optræder til den glamourøse velgørenhedsfest i Budapest. Hans tilstedeværelse forankrer action-komedien i virkelighedens popkultur, og Susan må jonglere mellem at være star-struck og holde skarpt øje med Raina. Det giver en herlig meta-humor, når en virkelig superstjerne pludselig er en brik i CIA’s spil.
Ben Falcone American Tourist Falcone - McCarthys ægtefælle - stjæler billedet i flyscenen, hvor han som irriterende medpassager plager Susan med småsnak. Komisk timing og et kort gensyn senere i filmen giver følelsen af en løbende joke, der understreger Susans evige kamp mod distraktioner.
Zach Woods Man in Purple Tie Dukker op allerede i prologen som den mystiske mand med lilla slips, som Fine (Jude Law) skal skygge. Hans akavede panik og bratte exit sætter tonen: selv de “alvorlige” skurke kan være befriende klodsede i Paul Feigs univers.
Adam Ray Agent in Jetpack Ses kort på CIA-basen, hvor han tester et eksperimentelt jetpack-system - med spektakulær fiasko til følge. Gag’en parodierer high-tech spiongadgets og giver publikum en tidlig advarsel om, at alt kan (og vil) gå galt i denne film.
Nargis Fakhri Lia Rainas nådesløse bodyguard - en næsten ordløs rolle, men fysisk dominerende. Hendes brutale håndgemæng med Susan på københavnerrestauranten* viser, at filmens action ikke kun er forbeholdt de mandlige agenter, og at Susan sagtens kan slå fra sig, når det gælder.
*Optaget i Budapest, men udgiver sig for København.
Will Yun Lee Timothy Cress En højt rang­erende CIA-kontakt, som Susan møder i Paris. Hans korte, men intense briefing introducerer information om bomben og hæver indsatsen, før han på dramatisk vis bliver sat ud af spillet. Cress minder os om, at missionen har reelle konsekvenser.
Richard Brake Solsa Dudaev Koldblodig våbenhandler, der interviewer Susan under dække af at være medicinalfirma-chef. Brakes isnende tilstedeværelse kontrasterer filmens slapstick-humor og tilføjer et strejf af ægte trussel før et af de mest eksplosive klimaksemøder.

Fælles for disse småroller er, at de:

  1. Giver filmen uforudsigelige øjeblikke - publikum aner aldrig, hvem der pludselig dukker op.
  2. Understreger den satiriske tone: selv internationale megastjerner og “seriøse” skurke kan blive komiske rekvisitter.
  3. Holder tempoet oppe ved at introducere nye ansigter og konflikter, hver gang fortællingen risikerer at falde til ro.

Resultatet er et farverigt persongalleri, der - trods begrænset spilletid - gør Spy til en film, man husker for både de store navne og de små, overraskende bidrag.

Bag kameraet: Instruktør, producenter og selskaber

Bag den sprudlende spionkomedie står en erfaren flok filmskabere, der alle har sat deres tydelige præg på den endelige filmoplevelse.

Instruktøren: Paul feig

Paul Feig er kendt som manden, der kombinerer primært kvindelige hovedroller med præcis komisk timing - et kendetegn, der går igen fra hans tidligere succeser som Bridesmaids, The Heat og senere Ghostbusters (2016). I Spy udnytter han denne signaturstil til at balancere hæsblæsende action med improvisationsdrevet humor. Feig har ikke blot instrueret, men også produceret, hvilket har givet ham ekstra kreativ kontrol over tonerne i alt fra stunts til one-liners. Resultatet er en film, hvor battethed, fysik og selvironi smelter sammen til et farverigt spionsatire-univers.

Producent-holdet

  1. Peter Chernin - Grundlægger af Chernin Entertainment og tidligere topchef hos 20th Century Fox. Kendt for at parre store franchisefilm (Planet of the Apes-genoplivningen) med stærke komedier. Chernin sikrede Spy en solid finansiel og logistisk ramme.
  2. Paul Feig - Udover at stå bag kameraet holdt han også producentkasketten på, hvilket gav en rød tråd fra konceptudvikling til færdig klipning.
  3. Jessie Henderson - Feigs mangeårige kreative makker og medstifter af Feigco Entertainment. Henderson stod for at fastholde den letbenede tone og styrke filmens kvindelige perspektiv.
  4. Jenno Topping - Veteran hos både Chernin Entertainment og Disney/Fox. Hun bragte erfaringen fra både action (Ford v Ferrari) og komedie (Charlie’s Angels) ind i produktionen og var nøglespiller i at forhandle internationale optagelser i Ungarn, Italien og Frankrig.

Produktionsselskaberne

Selskab Bidrag til Spy
Chernin Entertainment Hovedproduktionshuset, som finansierede og koordinerede de internationale optagelser.
Feigco Entertainment Paul Feigs eget selskab, som fastholdt den humoristiske signatur og castede komedietalentet.
TSG Entertainment Finansieringspartner med fokus på gennemtænkt risikodeling og worldwide distribution.
20th Century Fox Studiet bag global distribution og markedsføring; sørgede for, at filmen ramte biografer verden over fra 6. maj 2015.

Kombinationen af Feigs komiske blik, Chernins storslåede produktionsapparat og Fox’ distributionskraft skabte et setup, hvor Spy kunne folde sig ud som både en velproduceret actionfilm og en gedigen latterkrampe-generator. Med andre ord: Bag kameraet stod et team, der vidste præcis, hvordan man mixer røg, spejle, gadgets - og i dette tilfælde også en solid dosis selvironi.

Fakta: Udgivelse, varighed, sprog og oprindelse

Få overblikket over de vigtigste nøgledata for Spy:

Udgivelsesdato 6. maj 2015
Spilletid 115 minutter
Originalt sprog Engelsk
Øvrige sprog i filmen Deutsch (tysk), English (engelsk), Français (fransk) og Italiano (italiensk)
Oprindelsesland USA

Disse fakta placerer Spy som en amerikansk action-komedie med en international tone, der både i plot og dialog hopper mellem flere europæiske sprog - uden at miste sit engelsksprogede udgangspunkt.

Genre, tone og temaer

Paul Feig blander i Spy to genrer, der ofte kolliderer: den hårdtslående spionthriller og den brede amerikanske komedie. Resultatet er en film, der på én og samme tid kan levere Jason Statham-monologer om halsbrækkende missioner og lade Melissa McCarthy snuble rundt i falske identiteter, uden at publikum mister følelsen af reel fare. Våben, forræderi og et uoverskueligt våben­marked driver plottet fremad, men hvert øjebliks spænding punctureres bevidst af jokes om rotter i kælderen, sweat-stained skjorter og mislykkede high-tech gadgets. Denne pendulering mellem intensitet og slapstick er kernen i filmens tone.

Tre gennemgående temaer

  • Undercover-identitet: Susan Cooper må konstant skifte dække - fra katteelskende amerikaner til midaldrende singlemor på wellness-ophold. Filmen leger med, hvor langt man kan strække en løgn, før den sprækker, og hvordan selv den mest geniale analytiker kan blive fanget, hvis parykken sidder forkert.
  • Kompetence kontra fordomme: Internt i CIA undervurderes Susan af både kolleger og chefer; eksternt ser skurke som Raina Boyanov hende som harmløs. Historien vender stereotyperne på hovedet - den «usynlige» kvinde viser sig at være den mest ressourcestærke, mens macho-agenten Rick Ford konstant bringer sig selv i problemer med sin overdrevne selvsikkerhed.
  • “Fisk ude af vand” i Europa: Filmens geografi - fra Pariser tagtoppe til budapestiske baggyder og romerske kasinoer - giver Cooper kulturelle benspænd. Hun kæmper med sprogbarrierer, misforstår etikette og taler sig ud af trængsler på gebrokkent fransk. Disse situationer skaber både suspense og kulturkomik, når våbenhandleraftaler afbrydes af snegl langsom roomservice.

Sådan balanceres action og humor

Action-element Komediesvar
Køkkenkamp i Budapest med knive, stegepander og brændende gasblus Slaget ender i et fedtet rod af kylling og mel, og Cooper må undskylde sig: “Jeg er faktisk mere en air-fryer pige!”
Motorcykeljagt gennem Rom Statham beskriver sine (overdrevne) bedrifter, mens han styrter ind i frugtmarkeder - en parodi på klassisk Bond-coolness
Casino-infiltration i Paris Cooper får udleveret en «usynlig» gadget; den drypper pink peberspray hele aftenen og afslører hende næsten

Det gennemgående greb er, at hver seriøs spionsituation får et komisk modstykke - enten i dialogen, karakterernes selvhøjtidelighed eller i en praktisk rekvisit, der fejler på det mest ubelejlige tidspunkt. Derved bevarer Spy sin letbenede, publikumsvenlige tone, uden at man som seer mister fornemmelsen af stake: verden kan gå under, men man må også kunne grine af det undervejs.