Udgivet i Artikler og Guides

Telefonnummer 70 13 79 20 ringede – skal jeg svare?

Af Hvadbetyder.dk

Ring, ring… Du kigger ned på skærmen, og der toner et halvkendt dansk servicenum-mer frem: 70 13 79 20. Skal du trykke “Svar”, lade det gå på telefonsvarer - eller afvise opkaldet med det samme?

Hvis du har siddet med netop dén tvivl, er du ikke alene. Gennem de seneste måneder har tusindvis af danskere fået gentagne kald fra dette nummer - nogle op til flere gange om dagen. Nogle hævder, at det er et forsikringsselskab, andre mener, at det er ren spam, mens enkelte mistænker bedrageri.

I denne guide går vi bag om nummeret og giver dig det korte svar allerede nu - men også alle detaljerne, hvis du vil være helt sikker: Hvem ringer? Hvad vil de? Er det farligt? Og hvordan slipper du for opkaldene? Læs videre og få ro i maven - og måske også ro på din telefon. 📵

Kort svar: Skal jeg tage den fra 70 13 79 20?

Kort fortalt: Der er overvejende sandsynlighed for, at et opkald fra 70 13 79 20 handler om telemarketing - typisk relateret til forsikring eller pension.

  • Nummeret knyttes ofte til Topdanmark eller til eksterne call-centre, der ringer på vegne af forsikringsselskabet.
  • Nogle brugere oplever endda, at nummeret bliver spoofet (forfalsket opkalds-ID), så du kan ikke være sikker på den reelle afsender.
  • Opkaldene er kendetegnet ved hyppige gentagelser, korte “mistede” opkald og manglende talebeskeder.

Har du ikke specifikt bedt om at blive ringet op af Topdanmark (fx i forbindelse med et tilbud eller en skade), er det ingen nødvendighed at tage telefonen. Afvis roligt - eller lad den gå på telefonsvareren - og:

  1. Ønsker du at verificere, om opkaldet var reelt, så ring selv til Topdanmarks officielle kundeservice via nummeret på deres hjemmeside.
  2. Del aldrig personfølsomme oplysninger, før du er 100 % sikker på, hvem du taler med.

Forventede du derimod et opkald fra netop dette nummer (fx efter at have booket en samtale), kan du naturligvis tage den - men vær stadig opmærksom på, at legitime rådgivere aldrig bør presse dig til hurtige beslutninger eller bede om CPR, NemID/MitID eller betalingskort over telefonen.

Hvem står bag nummeret?

Der findes ingen officiel, offentlig liste fra Topdanmark, som bekræfter, at 70 13 79 20 er et af deres faste udgående numre. Derfor hviler identifikationen primært på brugernes egne beretninger - og de peger i tre retninger:

  1. Topdanmark selv
    Flere angiver, at opkalderen præsenterer sig som medarbejder i Topdanmark og ønsker at tale om forsikring, pension eller livsprodukter. Opkaldene kan derfor godt stamme fra forsikringsselskabet.
  2. Tredjeparts telemarketing på vegne af Topdanmark
    Større selskaber bruger ofte eksterne callcentre til salg eller kundemålinger. I så fald ringer en underleverandør, som kun har fået adgang til dine oplysninger, hvis du tidligere har givet samtykke - fx i en konkurrence eller via en partnerside.
  3. Spoofing (forfalsket nummer)
    Mobilteknologien tillader desværre, at svindlere ‘låner’ et vilkårligt nummer for at virke troværdige. Det betyder, at selv hvis du ser 70 13 79 20 i displayet, behøver opkalderens netværk ikke have noget med Topdanmark at gøre.
Mulig afsenderKendetegnHvad bør du gøre?
Topdanmark (internt) Sælger forsikring/pension, kan finde dine basisoplysninger. Afvis høfligt og ring selv til Topdanmarks officielle kundeservice, hvis du vil tjekke tilbuddet.
Eksternt callcenter Samme salgsargumenter, men begrænset viden. Ofte scripts og pres for ja-tak. Bed om at få materialet tilsendt skriftligt; sig nej til at oplyse CPR/MitID over telefonen.
Spoofet nummer Kan lægge på hurtigt, give ingen besked eller bede om følsomme data. Læg røret på, bloker nummeret, og ring aldrig tilbage til det viste nummer for “bekræftelse”.

Konklusionen er altså, at du ikke kan stole blindt på nummervisningen. Hvis indholdet lyder som et Topdanmark-tilbud, men du er i tvivl, så find selv firmaets officielle nummer på deres hjemmeside og ring tilbage. På den måde undgår du både uønsket telemarketing og potentiel svindel via spoofing.

Hvad går opkaldene ud på?

De seneste indberetninger fra brugere på bl.a. nummeropslag-fora peger på, at 70 13 79 20 primært bliver brugt til opsøgende salg af forsikrings-, livs- og pensions­produkter. Selvom opkaldene ofte præsenteres som værende fra Topdanmark, kan der i praksis være tale om:

  • en ekstern telemarketing-partner, der ringer på vegne af en eller flere forsikrings­aktører
  • et spoofet (forfalsket) nummer, hvor afsenderen skjuler sin egentlige identitet
  • en automatiseret dialer, der kalder mange numre på én gang og først forbinder dig til en medarbejder, hvis du svarer

Selve opkalds­mønsteret følger den klassiske telemarketing-profil:

  1. Gentagne henvendelser - flere brugere rapporterer 2-4 opkald dagligt, også på skæve tidspunkter og i weekenden.
  2. Lægger på ved svar - hvis alle agenter er optaget, afbrydes forbindelsen øjeblikkeligt, så du blot hører et klik eller stilhed.
  3. Manglende talebesked - der efterlades sjældent voicemail, eller også er beskeden tom.
  4. Salgsscript med pres - når du rent faktisk får en person i røret, starter samtalen ofte med spørgsmål om dine nuværende forsikringer og fortsætter med et tilbud, som “kun gælder i dag”.

Med andre ord er der intet, der tyder på, at opkaldene omhandler noget akut eller personligt. Har du ikke bedt om at blive kontaktet af et forsikrings­selskab, er sandsynligheden høj for, at samtalen blot er et uopfordret salgsopkald - og dermed noget, de fleste vælger at afvise eller blokere.

Er det sikkert, og hvad skal du være opmærksom på?

Selv om 70 13 79 20 i nogle tilfælde præsenterer sig som Topdanmark, skal du behandle opkaldet som ethvert andet uventet salgs- eller servicekald - med en god portion sund skepsis.

Del aldrig følsomme oplysninger
  • CPR-numre, betalingskort, kontooplysninger eller NemID/MitID-koder hører aldrig til i telefonen over for en ukendt medarbejder.
  • Reelle selskaber beder dig typisk om at logge ind på deres selvbetjening eller sende dokumentation via e-Boks - ikke om at oplyse koder mundtligt.
Typiske advarselsflag
  1. Du får travlt - rådgiveren presser på for en hurtig beslutning eller et ”fantastisk” tilbud, der udløber i dag.
  2. Der mangler skriftlig dokumentation; de vil ikke sende noget på mail eller i e-Boks, før du siger ja.
  3. Opkaldet afbrydes, når du stiller kritiske spørgsmål, eller du sættes videre til flere ”afdelinger”.
  4. De insisterer på, at du skal ”verificere din identitet” med personlige numre eller koder.
Sådan verificerer du et opkald
1. Notér Navn, afdeling og formål - spørg høfligt om et sags- eller medarbejdernummer.
2. Afslut Sig, at du selv ringer tilbage. Lad dig ikke presse til at blive på linjen.
3. Opsøg Find virksomhedens officielle kundeservicenummer på deres hjemmeside, i netbanken eller i tidligere korrespondance - og ring dertil.
4. Bekræft Spørg, om de netop har forsøgt at kontakte dig, og om sagsoplysningerne stemmer.

Er opkaldet ikke ægte, har du undgået at dele personlige oplysninger. Er det mod forventning legitimt, vil seriøse virksomheder respektere, at du ringer retur gennem deres officielle kanaler.

Sådan stopper du opkaldene

Vil du slippe for de insisterende opkald fra 70 13 79 20, kan du kombinere flere tiltag. Sådan gør du:

1. Bloker nummeret direkte på din telefon

  1. iPhone
    Telefon  ›  Seneste  ›  tryk på ud for 70 13 79 20  ›  vælg “Bloker denne opkalds-ID”.
  2. Android (kan variere lidt)
    Telefon  ›  Seneste  ›  tryk og hold nummeret  ›  vælg Bloker / Rapporter spam. Bekræft, hvis du bliver spurgt.

Efter blokeringen vil telefonen automatisk afvise fremtidige opkald og SMS’er fra nummeret.

2. Aktivér spam- og filtertjenester hos dit teleselskab

  • De fleste danske teleselskaber (TDC, YouSee, Telia, Telenor, 3 m.fl.) tilbyder gratis eller billige tjenester, der filtrerer kendte spamnumre. Tjek selvbetjeningen eller ring til kundeservice og få tjenesten aktiveret.
  • Nogle selskaber har også apps (f.eks. Telenor Safe eller Telia Safe), som løbende opdateres med spamlister.

3. Fravælg markedsføring centralt - Robinsonlisten

Tilmeld dig Robinsonlisten via borger.dk (kræver MitID). Det forhindrer lovlige virksomheder i at ringe med nye salgs­tilbud, medmindre du selv har givet samtykke.

4. Tilbagekald gamle samtykker

Har du tidligere sagt ja til at blive kontaktet af fx forsikrings- eller pensionsselskaber, kan de lovligt ringe - også selv om du står på Robinsonlisten. Send en kort mail til kundeservice og skriv:

“Jeg tilbagekalder hermed mit samtykke til telemarketingopkald og elektronisk markedsføring. Bekræft venligst skriftligt.”

Gem svaret som dokumentation.

5. Dokumentér og anmeld gentagne uønskede opkald

  • Skriv dato, klokkeslæt og varighed ned hver gang nummeret ringer.
  • Overtrædes forbrugeraftaleloven (opkald på trods af Robinson, manglende samtykke mv.), kan du anmelde det til Forbrugerombudsmanden. Vedhæft din dokumentation.

6. Markér som spam - Hjælp andre brugere

Hvis din telefon tilbyder “Rapporter spam”, så benyt funktionen. Nummeret havner herefter i globale databaser, der beskytter andre.

7. Ring aldrig tilbage - Og brug kun officielle kanaler

Har opkalderen virkelig noget vigtigt, kan de sende et brev eller e-mail. Skal du kontakte Topdanmark (eller hvem der hævdes at ringe), så brug aldrig det indgående nummer; slå i stedet det officielle kundeservicenummer op på deres egen hjemmeside.

Kombinerer du ovenstående trin, kommer du som regel både de nuværende og fremtidige spamnumre i forkøbet.